خانه بقا در طبیعتراهنمای خرید چطور هدلایت مناسب سفر انتخاب کنیم؟

چطور هدلایت مناسب سفر انتخاب کنیم؟

توسط حمیدرضا اردکانی
چطور هدلایت مناسب سفر انتخاب کنیم؟

چطور هدلایت مناسب سفر انتخاب کنیم؟

هدلایت یکی از ضروری‌ترین وسیله‌ها برای طبیعت‌گردی محسوب میشه. وقتی قصد دارید تو شب کمپ بزنید یا دنبال چیزی بگردید و مسیرتونو پیدا کنید، به یه هدلایت نیاز دارید. لامپ هدلایت‌های امروزی از LED استفاده میشه، چون عمرشون زیاده و انرژی کمی مصرف می‌کنن.

حالا براتون سوال پیش میاد که پس هدلایت‌ها با هم چه فرقی دارن؟ از کجا بدونید که باید چه نوع هدلایتی بخرید؟ چندتا فاکتور مهم برای خریدن هدلایت وجود داره که تو ادامه‌ی مطلب می‌تونید بخونید.

انواع پرتوهای هدلایت

واید: برای کمپ‌های عمومی، تعمیر کردن وسیله، کار کردن و خوندن مناسبه. این نوع فاصله نزدیک رو روشن می‌کنه.

نقطه‌ای یا متمرکز: پرتو نقطه‌ای برای روشن کردن فاصله دور مناسبه. تو بیشتر موارد این نوع برای پیدا کردن مسیر و پیاده‌روی تو شب مناسبه.

واید و نقطه‌ای: تو این نوع می‌تونید پرتوی هدلایت رو اونجوری که لازم دارید تنظیم کنید.

هدلایت - پرتو نقطه‌ای

هدلایت – پرتو نقطه‌ای

 

لومن یعنی چی؟

لومن واحد اندازه گیری میزان نور از یک منبع نور است. به طور معمول، یک نور با لومن بالا، انرژی بیشتری نسبت به یک نور با لومن پایین مصرف می‌کنه. پس اگه هرچی لومن بالاتر باشه یعنی نور بیشتر؟ تو اکثر مواقع درسته اما نه همیشه. اینکه چطور یه هدلایت نور و متمرکز و ساطع می‌کنه، روی شدت نور تاثیر گذاره.

فاصله پرتوی هدلایت (Headlamp Beam Distance)

هدف اصلی هدلایت اینه که نور رو به یک ناحیه هدایت کنه. نور هدلایت‌ها تست میشه که تا چند متر رو روشن می‌کنه. درحالی که لومن به شما این اطلاعات و میده که هدلایت تا چه اندازه پرنوره و می‌تونه محیط رو روشن کنه. همینطور فاصله پرتو هدلایت به شما میگه که هدلایت تا چه مسافتی رو روشن می‌کنه.

مدت زمان نوردهی

سازندگان هدلایت محاسبه می‌کنن که هدلایت چه مدت زمانی می‌تونه نور قابل قبول تولید کنه. (نوری که توی ماه کامل ۲ متر رو روشن کنه)

 

وزن هدلایت

وزن اکثر هدلایت‌ها با باتری حدود ۲۰۰ گرم میشه و اندازشون تقریبا به هم نزدیکه. بعضی از هدلایت‌ها بالاشون بند و جای باتری اضافه داره که حجم زیادی می‌گیره. این مدل‌ها معمولا برای کوهنوردی و ماجراجویی‌های معمولی مناسبه.

سطح روشنایی هدلایت‌ها

اکثر هدلایت‌ها حداقل دو حالت دارن، حالت کم نور و پر نور. بعضی از مدل‌ها هم ۳ حالت دارن، کم نور، معمولی و پر نور.

فلش: این مدل معمولا واسه مواقع اضطرای استفاده میشه که حالت چشمک زن داره و تو مدل‌های مختلف سرعت چشمک زن کند یا سریع میشه.

حالت کم نور: حالت کم نور نوع استاندارد و بیشتر برای کمپ‌های معمولی یا پیاده روی تو شب استفاده میشه.

حالت متوسط: روی بعضی از مدل‌ها گذاشته شده و حق انتخاب بیشتری به شخص میده.

حالت پر نور: برای مواقعی که به نور بیشتری نیاز داریم استفاده میشه.

حالت تقویت شده یا زوم: فقط تو بعضی مدل‌ها پیدا میشه. این قابلیت به شما این امکان رو میده تا برای مدت کمی (شاید ۱۰ تا ۲۰ ثانیه) نور خیلی زیادی داشته باشید. موقعی که تو طبیعت هستید و سر صدایی می‌شنوید، با این این مدل می‌تونی سریع‌تر اطراف و نگاه کنید. فقط یادتون باشه که تو این حالت باتری سریع تخلیه میشه.

 

ویژگی‌های اضافه

ثابت نگه داشتن نور

بعضی از سازنده‌ها قابلیتی به هدلایت‌ها اضافه کردن که بشه سطح نور رو ثابت نگه داشت تا با این کار باتری مدت زمان بیشتری عمر کنه.

 

هشدار اتمام باتری

وقتی باتری‌ها ضعیف میشن، نور هدلایت ضعیف‌تر و کم نورتر میشه. بعضی از هدلایت‌ها قبل از تموم شدن عمر باتری بهتون هشدار میدن تا توی اولین فرصت باتری‌هارو عوض کنید.

نور قرمز

بعضی از هدلایت‌ها رو میشه رو حالت نور قرمز گذاشت. با این کار مردمک چشم نسبت به نور سفید کوچک نمیشه و میشه برای استفاده تو شب مناسبه.

هدلایت با نور قرمز

هدلایت با نور قرمز

ضد آب

بعضی از مدل‌‌ها ضد آب هستند که برای استفاده تو هوای بارونی، داخل غار و غیره قابل استفاده است.

 

قابلیت تنظیم هدلایت

می‌تونید سری هدلایت رو  متناسب با موقعیت بالا و پایین کنید. این کار بهتون این اجازه رو میده که جهت نور رو مشخص کنید. این قابلیت خیلی خوبه، مخصوصا موقع خوندن یه نوشته.

کلید روشن و خاموش

موقع خرید یادتون باشه همه کلیدها رو تست کنید مخصولا کلید روشن و خاموش رو. بعضی از هدلایت‌ها این قابلیت رو دارند که تو حالت روشن یا خاموش رو قفل کنید که اتفاقی روشن یا خاموش نشن.

 

باتری

هدلایت‌ها طوری طراحی شدن که با باتری‌های لیتیومی کار کنن. خوبیه باتری‌های لیتیومی نسبت به باتری‌های آلکالاینی (باتری‌های قلیایی) اینه که تو هوای سرد هم قابل استفاده هستند.

باتری‌های قابل شارژ نیکل– هیدرید فلز (NiMH) هم به خوبی تو هوای سرد کار می‌کنند.

نکته: باتری‌های شارژی موقع بلااستفاده موندن تمایل دارن شارژشون خالی بشه،پس منطقی‌تره با خودتون باتری‌های آلکالاینی ببرید.

باتری‌های اکسترنال

بعضی از هدلایت‌های پر قدرت از ۴ تا باتری کار می‌کنه. باتری‌ها پشت سر قرار می‌گیره و از طریق یک سیم به قسمت جلویی وصل میشه. قرار گیری باتری‌ها در قسمت عقب به صورت جداگونه باعث میشه، قسمت جلو بیش از حد سنگین نشه و استفاده از هدلایت راحت‌تر بشه.

 

منبع: رِی | ترجمه و ویرایش: کوچنورد

موارد دیگر

دیدگاه خود را بنویسید