خانه بقا در طبیعت ترفندهای تصفیه آب آلوده به آب آشامیدنی در طبیعت

ترفندهای تصفیه آب آلوده به آب آشامیدنی در طبیعت

توسط حمیدرضا اردکانی
ترفندهای تصفیه آب آلوده به آب آشامیدنی در طبیعت

ترفندهای تصفیه آب آلوده به آب آشامیدنی در طبیعت

تصفیه آب یکی از مهم‌ترین ترفندهای بقا در طبیعت و هرکسی باید بدونه چجوری آب آلوده رو به آب آشامیدنی تصفیه کنه. فقط آبی رو مصرف کنید که برای آشامیدن، درست کردن غذا و نوشیدنی، شستن ظرف‌ها و مسواک زدن مناسب باشه. از یک بطری آب استفاده کنید یا از ذخیره آبی که از قبل برای مواقع اضطراری ذخیره کردید.

اگه تو موقعیتی قرار گرفتین و به آب تمیز و آشامیدنی دسترسی نداشتین، از طریق یکی از روش‌های زیر می‌تونید آب آلوده رو به آب آشامیدنی تصفیه کنید.

 

بخش اول: جوشاندن آب

اگر بطری آب نداشتید، آب رو بجوشونید. جوشوندن آب برای کشته شدن باکتری‌های بیماری‌زا، ویروس‌ها و پروتئوزها (تک‌یاختگان) کافی هستش. یادتون باشه آب حداقل باید به مدت ۵ دقیقه جوشونده بشه.

اگر آب کدرِ، بذارید ته نشین بشه و با یک تکه پارچه تمیز، فیلتر قهوه یا یک فیلتر مناسب آب رو فیلتر کنید. آب و حتما باید برای یک دقیقه بجوشونید. در ارتفاع بیشتر از ۱۰۰۰ متر حداقل باید به مدت ۳ دقیق جوشونده بشه. (در حالت عادی بهتره به مدت ۵ دقیقه آب و بجوشونید که خیالتون راحت باشه.)

بذارید آب بصورت طبیعی سرد بشه و تو یک ظرف تمیز در بسته نگهداری کنید.

برای بهتر کردن طعم آب جوشیده، به اندازه یک نیشگون نمک به هر یک لیتر آب اضافه کنید یا آب رو چندین بار در دو ظرف تمیز بریزید و خالی کنید.

دسترسی به آب سالم برای سلامتی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان ضروری هستش. آب می‌تونه حاوی پاتوژن، املاح معدنی و دیگر ناخالصی‌ها باشه که می‌تونه منجر به بیماری و مشکلات بهداشتی بشه. اگر تو طبیعت هستید و به آب سالم دسترسی ندارید و یا ذخیره آب سالمتون کافی نیست، راه‌های مختلفی وجود داره که آب رو تصفیه و رسوبات و آلودگی‌های اونو از بین ببرید.

 

روش اول: جداسازی تکه‌های بزرگ

۱) از صافی رد کردن آب

صافی

از صافی رد کردن آب

آب آلوده رو در ظرف بزرگی بریزید و ذرات بزرگ مثل: ‌سنگ ریزه، حشرات، برگ یا هر چیزی که با دست قابل جمع کردن باشه، جمع کنید. با استفاده از یک تکه پارچه تمیز که منافذ کوچکی داره، به عنوان صافی استفاده کنید و آب رو از اون رد کنید و به ظرف دیگه‌ای بریزید تا بقیه آشغال‌های بزرگ و کوچک گرفته بشن.

  • با از صافی رد کردن آب و جدا کردن آشغال‌های بزرگ، پاتوژن‌ها، فلزات سنگین یا دیگر آلاینده‌ها جدا نمیشن.

 

۲) ساخت فیلتر دست ساز

می‌تونید فیلتر دست ساز خودتون رو برای فیلتر کردن آب درست کنید تا آشغال‌های بزرگ از آب جدا بشن. برای این کار به کمی مواد اولیه نیاز دارید:

  • یک عدد بطری
  • سنگ ریزه‌های کوچک، دانه، خزه یا هرچیز دیگه‌ای

بطری آب خالی رو از وسط ببرید. در بطری رو شل کنید و قسمت بالایی رو داخل قسمت پایینی بطری بکنید. حالا بصورت لایه لایه، سنگ ریزه‌ها، دانه‌ها و خزه و هرچیز دیگری رو که مناسب می‌دونید داخل بطری بریزید. حالا می‌تونید آب رو داخل بطری بریزید. با این کار آشغال‌های بزرگ گرفته میشن و آب از قسمت در بطری به قسمت پایینی بطری منتقل میشه.

 

۳) ته نشین شدن آب

زمانیکه به هیچ چیزی برای فیلتر کردن آب دسترسی ندارید، برای شروع می‌تونید آشغال‌های بزرگ رو از آب جدا کنید. بعد آب رو در یک بطری یا ظرف ترجیحا شفاف بریزید و بین ۱ الی ۲ ساعت به آب دست نزنید تا به خوبی ته نشین بشه. در این مدت زمان، مواد سنگین‌تر به کف آب میرن و مواد سبک‌تر به روی آب شناور میشن.

 

روش دوم: تصفیه آب با مواد شیمیایی

۱) قرص تصفیه آب

از قرص‌های تصفیه آب، برای ضدعفونی آب استفاده می‌کنن. قرص‌های تصفیه آب از دی‌اکسید کلر و ید ساخته میشه و باکتری‌ها ویروس‌های موجود تو آب رو از بین می‌بره. برای استفاده این قرص‌ها باید یک عدد قرص رو در یک لیتر آب بریزید تا آب رو تصفیه کنه. این قرص‌ها معمولا ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت زمان نیاز دارند تا آب رو به خوبی تصفیه کنن. (بعد از خرید قرص تصفیه آب، راهنمای مصرفشو حتما درست بخونید.)

  • نکته ۱: قرص‌های تصفیه آب پروتوزوآ یا مواد شیمیایی آلوده رو نمی‌تونن از بین ببرن.
  • نکته ۲: قرص‌های ید دار عموما برای بانوانی که حامله هستند مناسب نیستن.

۲) سفید کننده

مقدار کمی سفیدکننده در آب تمیز می‌تونه ویروس‌ها و باکتری‌های آب رو نابود کنه، اما خیلی مهمِ که مقدار خیلی کمی ازش استفاده بشه تا از مسمومیت توسط سفید کننده جلوگیری کنید. یادتون باشه برای ضدعفونی کردن آب، سفید کننده نباید تاریخ گذشته باشه.

هر ۴ قطره سفیدکننده برای یک لیتر آب مناسب هستش. برای مثال:‌ یک بطری یک لیتری رو از آب پر کنید و ۴ قطره سفیدکننده بهش اضافه کنید. در بطری رو ببندید و تکون بدید تا به خوبی ترکیب بشه. بذارید ۳۰ دقیقه بگذره و بعد می‌تونید آب رو مصرف کنید.

  • نکته: از هر سفیدکننده‌ای نمیشه استفاده کرد، پس در استفاده سفیدکننده با احتیاط عمل کنید.

۳) ید مایع

ید مایع هم  می‌تونه پاتوژن‌های موجود در آب رو از بین ببره اما بیشتر مردم از طعم ید مایع خوششون نمیاد. برای تصفیه کردن آب با ید مایع، باید از ید مایع ۲ درصد استفاده کرد. ۴ قطره از اونو تو یک لیتر آب بریزید و بطری رو به خوبی تکون بدید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آب تصفیه بشه.

 

روش سوم: فیلترکردن آلاینده‌ها

۱) فیلتر کردن با پاتوژن‌های درخت کاج

فیلتر کردن پاتوژن‌ها با استفاده از درخت کاج. بعضی از گیاه‌ها برای از بین بردن پاتوژن‌های موجود تو آب موثر هستن و درخت کاج از بهترین این گیاه‌هاست. برای از بین ویروس‌ها و باکتری‌های داخل آب، شاخه درخت کاج تازه‌ای رو بکنید و قسمت‌های سبز رو از شاخه جدا کنید. بعد شاخه رو تو ظرفی بذارید وبه آرومی آب رو روی شاخه بریزید. همینطور  که آب روی شاخه جریان د اره، شیره داخل شاخه، پاتوژن‌های موجود در آب رو به خودش جذب می‌کند و باعث فیلتر شدن آب می‌شه.

 

۲) حذف فلزات سنگین با استفاده از گشنیز

گشنیز درست مثل درخت‌های کاج برای از بین بردن پاتوژن‌ها موثر هستش، بنابراین گشنیزبرای از بردن فلزات سنگین موجود تو آب بسیار عالیه. آب رو درون ظرفی بریزید و چند شاخه گشنیز خرد شده رو بهش اضافه کنید. آب رو هم بزنید و حداقل برای ۱ ساعت به ظرف دست نزنید. بعد گشنیزها رو از آب دربیارید و بعد آب رو مصرف کنید.

  • نکته: اثبات شده، گشنیز می‌تونه نیکل موجود توآب رو از بین ببره، اما برای دیگر فلزات سنگین مثل آرسنیک و جیوه آزمایشی نشده.

 

۳) زه‌کشی آب

زه کشی آب توسط ظرف سفالی می‌تونه باکتری رو از بین ببره. ظروف سفالی و سرامیک پر از منافذی هستند که به آب اجازه میده زه‌کشی بشه، اما این ضرف‌ها، باکتری‌های پروتوزوآها و دیگر رسوبات رو به نمی‌تونه به دام بندازه. از اونجایی که این ظرف‌ها آلاینده‌ها رو به خودشون جذب می‌کنن، از ظرف‌های سفالی میشه برای تصفیه آب بخصوص برای تصفیه آب آلوده به اشریشیا کُلی (Escherichia coli, E. coli) استفاده کرد. (اشریشیا کُلی یک نوع باکتری است.)

به روش زیر می‌تونید آب رو با یک ظرف سفالی تصفیه کنید:

یک ظرف گلی یا سفالی رو بالای یک شیشه یا یک ظرف خالی و تمیز بذارید. ظرف سفالی رو از آب پر کنید. بعد اجازه بدید آب جذب ظرف سفالی بشه و چکه چکه کنه تا  به ظرف خالی زیرش ریخته بشه.

 

روش چهارم: از بین بردن پاتوزن‌ها با حرارت یا آفتاب

۱) جوشوندن آب

جوشوندن آب

جوشیدن آب

جوشوندن آب راه خوبی برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های موجود داخل آب به حساب میاد. ظرف رو آب کنید و روی حرارت بذارید تا به جوش بیاید. بذارید آب ۱۰ دقیقه  بجوشه و بعد از روی حرارت بردارید و بذارید سرد بشه.

  • تصفیه آب معمولا بعد از ۳ تا ۵ دقیقه اتفاق میافته، اما همونطور که بالاتر گفتیم، در ارتفاعات باید برای مدت زمان بیشتری آب رو بجوشونید.
  • جوشوندن آب به تنهایی نمی‌تونه فلزات سنگین یا آلودگی‌های شیمیایی موجود تو آب رو از بین ببره.

 

۲) تقطیر آب با خورشید

تقطیر آب یک روش موثر برای از بین بردن بسیاری از آلاینده‌های آبِ، از جمله: فلزات سنگین، پاتوژن‌ها، ‌نمک و حتی تشعشع. شما می‌تونید تقطیر خورشیدی خودتونو بسازید تا آب زمینی رو ذخیره و تقطیر کنید. تمام چیزی که نیاز دارید، یک شیشه مربا برای ذخیره آب، یک بیل و یک ورقه پلاستیک.

  • نکته: تقطیر خورشیدی در خاک مرطوب که رطوبت بالایی داره بهتر عمل می‌کنه.

 

۳) ضدعفونی‌سازیِ خورشیدی آب (SoDis)

روش SoDis

روش SoDis

روش SoDis (Solar water Disinfection) زمانیکه به خوبی انجام بشه، یک روش خیلی خوب و موثر برای از بین بردن پاتوژن‌های موجود در آبِ. یک بطری پلاستیکی شفاف رو با آب پر کنید و درب بطری رو ببندید. بعد بطری رو برای ۶ ساعت، مقابل نور مستقیم خورشید قرار بدید تا انگل‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها از بین برن.

این روش به این دلیل کار سازِ، چون پلاستیک مثل یک تله عمل می‌کنه و گرمای خورشید رو داخل بطری نگه می‌داره و اشعه‌های UVA، آب رو پاستوریزه می‌کند.

 

مهارت روشن کردن آتش در طبیعت از اولین لازمه‌های بقا در طبیعت که کاربردهای زیادی داره.

 

ترجمه و ویرایش: کوچنورد

موارد دیگر

دیدگاه خود را بنویسید